Public knowledge about epilepsy: a small sampling in Campinas (SP)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Epilepsia
Percepção pública da ciência
Comunicação em saúde

How to Cite

Cunha, R. B. (2011). Public knowledge about epilepsy: a small sampling in Campinas (SP). Boletim Do Instituto De Saúde - BIS, 13(2), 147–155. Retrieved from https://periodicos.saude.sp.gov.br/bis/article/view/33676

Abstract

Although circulation of information about science and technology in the media have been increasing, in general, and about health, in particular, it is still considerably high, according to public perception studies, the share of the population that consider themselves little or nothing at all informed about those issues. According to several surveys, when it comes to epilepsy, disinformation can be even higher, what brings as a
consequence, among other things, stigmatization of people with epilepsy. This article shows the findings of a small survey, based on samplings, about the public perception of epilepsy, carried out in the city of Campinas, São Paulo. The research is part of the formation of students who attend a specialization course about scientific diffusion with focus on neurosciences. Qualitative data of this survey shows that, in spite of most
of the interviewees had stated that they knew what epilepsy was, their definitions revealed different levels of understanding. The survey also indicates that the highest level of disinformation occurred among young people aged until 17, particularly about what its neurological condition means and if it is treatable or not. The findings can be confronted to future focused surveys with a broader universe of interviewees and be helpful to divulge information to this particular public.

PDF (Português (Brasil))

References

1. Bittencourt, PCT. Reconhecendo crises de epilepsia. Em “Artigos científicos” publicados no site do Departamento de Neurologia da Universidade Federal de Santa Catarina. [acesso em 27 jun. 2011] Disponível em: http://www.neurologia.ufsc.br/index.php/artigos-cientificos/52-reconhecendo-crises-de-epilepsia..
2. Dourado MV, Alonso NB, Martins HH et al. Quality of life and the self-perception impact of epilepsy in three different epilepsy types. J Epilepsy Clin Neurophysiol 2007; 13(4):191-6.
3. Fernandes PT. Estigma na Epilepsia [tese]. Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Médicas; 2005.
4. Fernandes PT, Noronha ALA, Gimenez P et al. VI Semana Nacional de Conscientização da Epilepsia em Campinas. J Epilepsy Clin Neurophysiol 2008; 14(4):197-9.
5. Fernandes PT, Souza EAP. Percepção do estigma da epilepsia em professores do ensino fundamental. Estudos de psicologia2004; 9(1):189-95.
6. Kanashiro, ALAN. Epilepsia: prevalência, características epidemiológicas e lacuna de tratamento farmacológico [tese]. Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Médicas; 2006.
7. Kleiman, AB. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1995.
8. Lewenstein BV. Models of public communication of science and technology. Version 16 Junho 2003. Disponível em http://www.dgdc.unam.mx/Assets/pdfs/sem_feb04.pdf.
9. Li LM, Fernandes PT, Mory S, Noronha ALA, Boer HM, Espíndola J, et al. Manejo da epilepsia na rede básica de saúde no Brasil: os profissionais estão preparados? Rev Panam Salud Publica 2005; 18(4/5):296–302.
10. Mamede, M, Zimmermman, E. Letramento científico e CTS na formação de professores para o ensino de física. Anais do XVI Simpósio Nacional de Ensino de Física; 2005 jan. 24-28; Rio de Janeiro.
11. Min LL, Sander JWAS. Projeto demonstrativo em epilepsia no Brasil. Arq. Neuropsiquiatr. 2003; 61(1):153-6.
12. Rozemberg B. O saber local e os dilemas relacionados à validação e aplicabilidade do conhecimento científico em
áreas rurais. Cad. Saúde Pública 2007; 23 Sup 1:S97--S105.
13. Santos, WLP. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação 2007; 12(36):474-550.
14. Sarmento MRS, Minayo-Gomez C. A epilepsia, o epiléptico e o trabalho: relações conflitantes. Cad. Saúde Pública 2000; 16(1):183-93.
15. Soares, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2004.
16. Vogt C, Polino C, organizadores. Percepção pública da ciência: resultados da pesquisa na Argentina, Brasil, Espanha e Uruguai. Campinas, SP: Editora da Unicamp; São Paulo, SP: Fapesp; 2003.
17. Vogt C, et al. Percepção pública da ciência e tecnologia: uma abordagem metodológica para São Paulo. In: Landi F, organizador. Indicadores de Ciência, Tecnologia e Inovação do Estado de São Paulo: 2004. São Paulo: Fapesp; 2005.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2011 Rodrigo Bastos Cunha

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...