Abstract
The intention of this article is to present the history of two communicational productions conceived as educational resources and mobilizers aimed at the population that uses public health services in the state of São Paulo. The pieces presented here were developed by communication professionals from academic research and articles from health professionals - notably managers, doctors and nurses. Once adapted to everyday language, they took the form of training workshops and/or educational booklets. With this text, we reinforce how important it is to register experiences that prove useful in challenging contexts, especially because they are lighthouses that illuminate possibilities, deal with solutions passive of being adapted or even reproduced, respond to the demands of socialization and popularization of knowledge and, finally, they emphasize the importance of institutional links of a multi, inter and transdisciplinary nature that in many ways contribute to the improvement of praxis in the area of Health.
References
2. Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo. Celebrando a vida – nosso compromisso com a promoção da saúde da gestante
[cartilha]. São Paulo: Oboré, 2009. [acesso em: 15 ago 2017]. Disponível em:
http://www.portaldaenfermagem.com.br/downloads/cartilha-celebrando-a-vida-eeusp.pdf.
3. Gomes ALZ, Matos MR, Meneguetti LC. Comunicação, saúde e comunidade: a contribuição das rádios comunitárias. Anuário
UNESCO/Metodista de Comunicação Regional. 2007; 11:121-133. [acesso em: 14 ago 2017]. Disponível em:
https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/AUM/article/view/928/987.
4. Gomes ALZ, Peruzzo, C.; Otre, M. A. C. Dificuldades de tendências na trilha das rádios comunitárias In: Comunicação Popular,
Comunitária e Alternativa no Brasil. São Bernardo do Campo: UMESP; 2015. p.349-364.5. Levy P. A conexão planetária: o mercado, o
ciberespaço, a consciência. São Paulo: Editora 34; 2000.
6. Matos MR, Meneguetti LC, Gomes ALZ. Uma experiência em comunicação e saúde. Interface. 2009; 13(31):437-447. [acesso em: 16 ago
2017]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832009000400016&lng=en.
7. Oboré. Comunicação, saúde e comunidade: a contribuição das rádios comunitárias [cartilha]. Brasília: Ministério da Saúde, Secretaria
Municipal da Saúde de Guarulhos; 2005. v.1. [acesso em: 14 ago 2017]. Disponível em: http://www.obore.com.br/cms-
arquivo/CartilhaGRU-A6.pdf.
8. Oboré. Comunicação, Saúde e comunidade: a contribuição das rádios comunitárias [cartilha]. Brasília: Ministério da Saúde, Secretaria
Municipal da Saúde de Guarulhos; 2005. v.2. [acesso em: 14 ago 2017]. Disponível em: http://www.obore.com.br/cms
arquivo/CartilhaGRU02b.pdf.
9. Reberte LM, Hoga LAK, Gomes ALZ. Process of construction of an educational booklet for health promotion of pregnant women. Rev.
Latino-Am. Enfermagem. 2012; 20(1):101-108. [acesso em: 16 ago 2017]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_
arttext&pid=S0104-11692012000100014&lng=en.
10. Santos BS. Conhecimento prudente para uma vida decente. São Paulo: Cortez Editora; 2004.
11. Vogt C. A espiral da cultura científica. Boletim de Idéias. 2005; 3:5-6.
12. Vogt C. Ciência, comunicação e cultura científica. In: Vogt C. (Org). Cultura científica: desafios. São Paulo: EDUSP, FAPESP; 2006. p.19-26.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2017 Ana Luisa Zaniboni