Abstract
The starting point of this essay is the society of the spectacle, a society mediated by images and that is affected by the production of this spectacle as its own purpose; and the propensity for the advertising exploitation of medicines, which turns them into goods aimed at promoting health. It is sought, from this starting point, to inquire about the nature of the image, in particular the photographic image – considered a typical representative of image –, taking it as support for the dynamics of this society whose social relations are mediated by images. It is intended to recover the historical path during which the conceptual principles of the photographic image were produced, seeking to understand its characteristics. The photographic image allows an objective representation of reality, in function of its conceptual apparatus, which is based on perspectivism and framing and, simultaneously, contributes to conceal reality, due to the concealment of the conceptual operations involved in its constitution.
This provides an instrument for understanding prescription drug
advertising.
References
2. Foucault M. O nascimento da clínica. 6. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária; 2006.
3. Dantas JB. Publicidade e Medicamentos: um mundo de imagens e promessas. Interação em Psicologia.2010;14(1):131-138.
4. Rocha MEM. A Nova Retórica do Capital: a publicidade brasileira em tempos neoliberais. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo; 2010.
5. Fabris A. Discutindo a imagem fotográfica. Domínios da Imagem; 2007;1(1):31-41.
6. Flusser V. Filosofia da caixa preta. São Paulo: Hucitec;1985.
7. Benevolo L. História da Cidade. 7. ed. São Paulo: Perspectiva; 2019.
8 - Harvey D. Condição pós moderna. 18. ed. São Paulo: Loyola; 2009.
9. Beato de Liébana. Commentary on the Apocalypse including Beatus’s world map. 1091-1109 [internet]. [acesso em 7 set 2020]. Disponível em: https://www.bl.uk/collection-items/beatus-world-map.
10. Fontana J. Introdução ao estudo da história geral. Bauru: EDUSC; 2000.
11. Ogilby J. A Large and Accurate Map of the City of London. Ichnographically Describing all the Streets, Lanes, Alleys, Courts, yards, Churches, Halls and Houses &c. Actually Surveyed and Delineated By John Ogilby, Esq; His Majesties Cosmographer [internet]. 1677 [acesso em 7 set 2020]. Disponível em: https://www.bl.uk/collection-items/a-large-and-accurate-map-of-the-city-of-london.
12. Cauquelin A. A invenção da paisagem. São Paulo: Martins Fontes; 2007.
13. Machado A. A Ilusão Especular: Introdução à fotografia. São Paulo: Brasiliense; 1984.
14. Menezes PRA. A Trama das Imagens: manifestos e pinturas no começo do século XX. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo; 1997.
15. Venturineli R. Curiando. Fotografia. São Paulo. 2019. 1 fotografia: preto & branco, 297 x 210 mm.
16. Venturineli R. Pequezez. Fotografia. Ubatuba. 2017. 1 fotografia: preto & branco, 297 x 210 mm.
17. Krauss R. O Fotográfico. Barcelona: Gustavo Gili; 2010.
18. Cartier-Bresson H. O instante decisivo. In: Bacelar MC, organizador. Fotografia e Jornalismo. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes (USP); 1971.
19. Dubois P. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus; 1993.
20. Marx K. Capital. Londres: Penguin Classics; 1991. v. III
21. Dobb MH. A evolução do capitalismo. Rio de Janeiro: LTC; 2012.
22. Fabris A. A fotografia e o sistema das artes plásticas. In: Fabris, A, organizador. Fotografia: usos e funções no século XIX. 2. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo; 2008.
23. Sougez ML. História da fotografia. Lisboa: Dinalivros; 2001.
24. Carlos AFA. O espaço e o tempo sociais no cotidiano. In: Anais do 3o Simpósio Nacional de Geografia Urbana [internet]. 1993 [acesso em 7 set 2020]. Set. 13-17 - Rio de Janeiro. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/monografias/GEBIS%20-%20
RJ/3simposiogeografiaurbana.pdf.
25. Jameson F. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática; 1996.
26. Sontag S. Sobre a fotografia. São Paulo: Companhia das Letras; 2004.
27. Silva JR. Fotografia e ciência: a utopia da imagem objetiva e seus usos nas ciências e na medicina. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi.
2014;9(2):343-360.
28. Nascimento MC. Medicamentos, comunicação e cultura. Caderno Mídia e Saude Pública [internet]. 2007 [acesso em 7 set 2020];2:81-96. Disponível
em: http://www.esp.mg.gov.br/images/documentos/caderno-midia-e-saude-publica-2.pdf.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Rogerio Venturineli