Inclusion
artigo (Português (Brasil))

Keywords

Inclusion; Exclusion; Special education

How to Cite

de Souza Cauduro, C. R. (2014). Inclusion: the territory of ambivalence. Boletim Do Instituto De Saúde - BIS, 15(1), 89–93. https://doi.org/10.52753/bis.v15i1.37409

Abstract

This paper’s goal is to present thoughts on inclusion public policy, whose focus is to create better living conditions and health for people with physical, sensory or cognitive limitations who distinguish themselves by their differences. Promoting inclusion, it’s developed better conditions in order to face the underlying violence, the exclusion, and the prejudice suffered by those people. This paper seeks to integrate inclusion public policies as well as the social dynamics in which are inserted, leading to an understanding that both processes of inclusion and exclusion does not depend on the formulation of such policies, but the psychosocio-cultural conditions that define the lives of people physical, sensory or cognitive limitations.

https://doi.org/10.52753/bis.v15i1.37409
artigo (Português (Brasil))

References

1. Ávila CF, Tachibana M, Aiello-Vaisberg TMJ. Qual é o lugar do aluno com deficiência? O imaginário coletivo de professores sobre a inclusão escolar. Paidéia. 2008; 18(39):155-164.
2. Bianchetti, L. Aspectos históricos da educação especial. Rev Bras Ed Esp. 1995; 3:7-19.
3. Diniz D. O que é deficiência? São Paulo: Brasiliense, 2007. 96p. (Coleção Primeiros Passos, 324)
4. Fragoso FMRA, Casal J. Representações sociais dos educadores de infância e a inclusão de alunos com necessidades educativas especiais. Rev Bras Ed Esp. 2012;18(3):527-546.
5. Freitas AP. Um estudo sobre as relações de ensino na educação inclusiva: indícios das possibilidades de desenvolvimento e aprendizagem. Rev Bras Educ Espec. 2012;18(3): 411-430.
6. Leão MABG, Silva LS. Violência de trabalhadores com deficiência: uma análise à luz da psicodinâmica do trabalho. Rev Bras Saúde Ocup. 2012:37:159-169.
7. Távares Filho TE. Fundamentos da educação inclusiva. Universidade Federal do Amazonas.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Célia Regina de Souza Cauduro

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...