Abstract
Health Education contributes to the formation and the development of people in relation to health issues and the organizationfor actions collective. Aims at community mobilization and development of actions for sanitation and improvement of the environment (BRASIL, 2000a, p.44). In this In this sense, educational actions do not consist only of guide
people on measures to prevent and control of health problems. have the sense to stimulate and promote a sense of identity, autonomy and responsibility, as well as solidarity and community responsibility, in the search for better living conditions.
References
BOTAZZO, C. Unidade Básica de Saúde: a porta do sistema revisitada. Bauru: Edusc, 1999.
BRASIL. Ministério da Saúde. A implantação da Unidade de Saúde da Família. Brasília, D.F.: Departamento de Atenção Básica, 2000a. p. 44.(Cadernos de Atenção Básica. Programa de Saúde da Família, 1).
______. Educação Permanente. Brasília, DF: Departamento de Atenção Básica, 2000b. p. 32. (Cadernos de Atenção Básica. Programa de Saúde da Família, 3).
GOTTARDI, R.L.B.; SILVA, AL. Ações educativas: os agentes comunitários do Programa de Saúde da Família do município de Francisco Morato – SP. Revista do Instituto Adolfo Lutz, São Paulo, v.62, supl.1, p.35, 2003.
MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 4.ed. São Paulo: Hucitec,1996.
MORIN, E. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 2.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.
SILVA, J.A.; DALMASO, A.S.W. Agente Comunitário de Saúde: o ser, o saber, o fazer. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2002.
SPINK, M.J. (Org). O conhecimento no cotidiano: as representações sociais na perspectiva da psicologia social. São Paulo: Brasiliense, 1995.
VALLA, V.V. Sobre a participação popular: uma questão de perspectiva. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 14, supl. 2, p.7-18, 1998.
WESTPHAL, M.; BÓGUS, C.M.; FARIA, M.M. Grupos focais: experiências precursoras no Brasil. Bol.Oficina Sanit. Panam., v.120, n.6, p. 472-483, 1996.
BRASIL. Ministério da Saúde. A implantação da Unidade de Saúde da Família. Brasília, D.F.: Departamento de Atenção Básica, 2000a. p. 44.(Cadernos de Atenção Básica. Programa de Saúde da Família, 1).
______. Educação Permanente. Brasília, DF: Departamento de Atenção Básica, 2000b. p. 32. (Cadernos de Atenção Básica. Programa de Saúde da Família, 3).
GOTTARDI, R.L.B.; SILVA, AL. Ações educativas: os agentes comunitários do Programa de Saúde da Família do município de Francisco Morato – SP. Revista do Instituto Adolfo Lutz, São Paulo, v.62, supl.1, p.35, 2003.
MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 4.ed. São Paulo: Hucitec,1996.
MORIN, E. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 2.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.
SILVA, J.A.; DALMASO, A.S.W. Agente Comunitário de Saúde: o ser, o saber, o fazer. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2002.
SPINK, M.J. (Org). O conhecimento no cotidiano: as representações sociais na perspectiva da psicologia social. São Paulo: Brasiliense, 1995.
VALLA, V.V. Sobre a participação popular: uma questão de perspectiva. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 14, supl. 2, p.7-18, 1998.
WESTPHAL, M.; BÓGUS, C.M.; FARIA, M.M. Grupos focais: experiências precursoras no Brasil. Bol.Oficina Sanit. Panam., v.120, n.6, p. 472-483, 1996.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...