Abstract
In this text I reflect on the paradigm of Complexity in Education and Health. I understand that there is a need to rethink thecaring-treating-teaching-educating, aiming at full humanization in health-disease. I also present my concerns while nurse, experiencing and researching a caring-to-treat-teaching- to educate linear, fragmented and medicalized. Desire contribute with a reflection on the subject that contemplates the human essence. Thus, I rescue the theoretical-philosophical
foundations of a series of authors with notable production on the subject. That said, I chose to divide this reflection into three moments: concepts inherent to the theory of complexity, pillars for education in the 21st century and human health.
References
DELORS, J. (org) Educação: um tesouro a descobrir. 6.ed. São Paulo: Cortez; Brasília: MEC: UNESCO, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à pratica educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2000.
KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 5.ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.
MORIN, E. O método 2: a vida da vida. 3.ed. Portugal: Publicações Europa América, 1999.
MORIN, E . O método 4: as ideias: a sua natureza, vida, habitat e organização. Portugal: Publicações Europa América (Col. Biblioteca Universitária, 63), 1992.
MORIN, E. O método 5: a humanidade da humanidade. Trad. Juremir Machado da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2002.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à pratica educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2000.
KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 5.ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.
MORIN, E. O método 2: a vida da vida. 3.ed. Portugal: Publicações Europa América, 1999.
MORIN, E . O método 4: as ideias: a sua natureza, vida, habitat e organização. Portugal: Publicações Europa América (Col. Biblioteca Universitária, 63), 1992.
MORIN, E. O método 5: a humanidade da humanidade. Trad. Juremir Machado da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2002.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...