The Research Program for the Unified Health System (SUS) as an inducer of partnerships between health management and universities in the processes of Permanent Health Education
pdf (Português (Brasil))

Keywords

Institutional Analysis
Health Services Research
Unified Health System

How to Cite

Fortuna, C. M., & Silva, M. V. da. (2025). The Research Program for the Unified Health System (SUS) as an inducer of partnerships between health management and universities in the processes of Permanent Health Education. Boletim Do Instituto De Saúde - BIS, 26(1), 73–79. https://doi.org/10.52753/bis.v26i1.41910

Abstract

The article discusses the learning process and the partnership between health management and universities through the Research Program for the Unified Health System of the state of São Paulo (PPSUS-SP). This initiative paves the way for researchers from universities and health services to develop joint projects and fulfill their social purpose of generating knowledge to address everyday challenges in training for the SUS, as well as in management and care. Considering Permanent Health Education as a learning process that occurs through and within work, and developed through the integration of education and service, a partnership has been built among the Regional Health Department of Araraquara, the Ribeirão Preto School of Nursing of the University of  São Paulo, and the Department of Nursing of the Federal University of São Carlos. A rich process of continuous education has taken place among all parties involved. Emphasis is placed on the joint development of research projects, the sharing of theoretical and methodological frameworks, and scientific articles. It is concluded that the PPSUS initiative holds a potent capacity to challenge traditional roles in research production, displacing academia from its place of exclusive knowledge and health services from their place of sole practice, inviting both to co-create knowledge and practices.

https://doi.org/10.52753/bis.v26i1.41910
pdf (Português (Brasil))

References

1. Silva AM, Peduzzi M. Caracterização das atividades educativas de trabalhadores de enfermagem na ótica da educação permanente. Rev. Eletr. Enf. 2009; 11(3):518-526.

2. Ceccim RB, Ferla AA. Educação permanente em saúde. In: Pereira IB, Lima JCF, organizadores. Dicionário da educação profissional em saúde. 2. ed. Rio de Janeiro: EPSJV; 2009. p. 162-168.

3. Feuerwerker LCM. Educação permanente em saúde: educação, saúde, gestão e produção do cuidado. In: Feuerwerker LCM, organizador. Micropolítica e saúde: produção do cuidado, gestão e formação. Porto Alegre: Rede Unida; 2014. p. 89-104.

4. Merhy EE. Educação permanente em saúde: uma política de reconhecimento e cooperação, ativando os encontros do

cotidiano no mundo do trabalho em saúde, questões para os gestores, trabalhadores e quem mais quiser se ver nisso. Saúde em Redes. 2015; 1 (1):07-14.

5. Peduzzi M, Guerra DAD, Braga CP, Lucena FS, Silva JAM. Atividades educativas de trabalhadores na atenção primária: concepções de educação permanente e de educação continuada em saúde presente no cotidiano de unidades básicas de saúde em São Paulo. Interface. 2009; 13(30):121-134.

6. Merhy EE. A organização não existe. A organização existe: uma conversa da micropolítica do trabalho, da educação permanente e da análise institucional. In: L’Abbate S, Mourão LC, Pezzato LM. Análise Institucional & Saúde Coletiva. São Paulo: Hucitec; 2013. p. 579-596.

7. Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Humanização. Brasília (DF); 2010.

8. Campos GWS. Saúde paidéia. São Paulo: Hucitec; 2003.

9. Pavan C, Trajano ARC. Apoio institucional e a experiência da política nacional de humanização (PNH) na Freguesia do Ó, Brasilândia, São Paulo, Brasil. Interface. 2014; 18(Supl I):1027-1040.

10. Mishima SM, Fortuna CM, Matumoto S, Bava MCGGCB, Mestriner Júnior W, Ogata MN, Machado ML, Feliciano AB, Arantes CIS, Protti ST, Silva GGA, Silva MTLE, Silva MV, Ribeiro C, Schiavon ARO, Gorla IC. Projeto de educação permanente em saúde de fortalecimento da atenção básica nos municípios do Departamento Regional de Saúde III (DRS III) - Araraquara: análise e perspectivas. In: Instituto de Saúde. Seminário de Acompanhamento dos Projetos Aprovados no Edital PPSUS/SP 2009-10, 2011, São Paulo. Caderno de Resumos - Seminário de Acompanhamento dos Projetos Aprovados no Edital PPSUS/SP 2009-10, 2011. p. 167-172.

11. Fortuna CM, Silva SS, Mesquita LP, Matumoto S, Oliveira PS, Santana FR. A socioclínica institucional como referencial teórico e metodológico para a pesquisa em enfermagem e saúde. Texto & contexto enfermagem. 2017; 26(4):e2950017.

12. Fortuna CM, Gatto Júnior JR, Silva SS. Pesquisar-Com. In: Ceccim RB, Dallegrave D, Amorim ASL, Portes VM, Amaral BP, organizadores. EnSiQlopédia das Residências em Saúde. Porto Alegre: Rede UNIDA; 2018. p. 201-205.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Cinira Magali Fortuna, Monica Vilchez da Silva

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...