The legal path to medication access and the balance between the needs and desires of users of the Health and Industry System

Keywords

Medications policy
legal decisions
public health

How to Cite

Santos, J. S. dos, Bliacheriene, A. C., & Ueta, J. (2011). The legal path to medication access and the balance between the needs and desires of users of the Health and Industry System. Boletim Do Instituto De Saúde - BIS, 13(1), 66–75. Retrieved from https://periodicos.saude.sp.gov.br/bis/article/view/33664

Abstract

The access to medications by the legal path signals the constitutional right to health and is more ample than the response capacity of the Sistema Único de Saúde (SUS). On the other hand, this practice can benefi t individual, corporate, and pharmaceutical industry interests. The objective of this study was to identify the understanding and actions of the agents involved in the legal processes to access medications. A forum was held (162 participants from 35 municipalities) and a Technical Meeting (93 participants from 23 municipalities), with representatives from the Ministry of Health, Public State Ministry, from the Judicial Branch, from the Public State Defender, from the Regional Councils of Medicine and Pharmacy; Health Administrators, Law Attorneys, Law Prosecutor Attorneys, health care professionals, legal and press professionals, researchers and users. The speech from the Collective Subject of the representatives emphasized the supremacy of the industry’s power over prescribers, the media, and users, the distortions and economic impact of legal actions and the need for regulation of prescribers. On the other hand there was little
emphasis in the discussions regarding the restrictions of access to goods foreseen constitutionally in the SUS and the mention of successful experiences in handling legal actions. The reactivity of the speeches appears to inhibit the elaboration of strategies to perfect the organization of the SUS and minimize its judicialization.

References

1. Brasil. Lei n° 8142/90, de 28 de dezembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Ofi cial da União. 28 dez 1990. Disponível em: www.pessoalsus.inf.br/Normas/Lei%208142_90.htm.
2. Brasil. Ministério da Saúde, Secretaria de Vigilância em Saúde, Programa Nacional de DST e Aids. O Remédio via Justiça: Um estudo sobre o acesso a novos medicamentos e exames em HIV/aids no Brasil por meio de ações judiciais. 2005; p.136. (Série Legislação, 3).
3. Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 1559, de 1 de agosto de 2008. Institui a Política Nacional de Regulação do Sistema Único de Saúde. Diário Ofi cial da União. Ago 2008.
4. Chieffi AL. Barata RCB. Ações judiciais: estratégia da indústria farmacêutica para introdução de novos medicamentos. Rev Saúde Pública 2010; 44(3):421-9.
5. Ferreira JBF, Mishima SM, Santos JS, Forster AC, Ferraz CA. The regulatory complex for healthcare from the perspective of its operational players. Interface 2010; 14: 345-358.
6. Fitzgerald GA. Drugs, industry and academia. Science 2008; 320(5883):1563.
7. Holloway RG, Mooney CJ, Getchius TS, Edlund WS, Miyasaki JO. Invited article: confl icts of interest for authors of American Academy of Neurology clinical practice guidelines. Neurology 2008; 71(1):57-63.
8. Lefevre F, Lefevre AMC. O sujeito coletivo que fala. Interface 2006; 10(20):517-24.
9. Lopes SL, Santos JS, Scarpelini S. The implementation of
the medical regulation offi ce and mobile emergency attendance system and its impact on the gravity profi le of nontraumatic affl ictions treated in a University Hospital: a research study. BMC Health Services Research 2007; 7: 173.
10. Messeder A, Osório-de-Castro CGS, Luiza VL. Mandados judiciais como ferramenta para garantia do acesso a medicamentos no setor público: a experiência do Estado do Rio de Janeiro, Brasil. Cad Saúde Pública 2005; 21(2):525-34.
11. Miguelote VRS, Camargo Junior KR. Indústria do conhecimento: uma poderosa engrenagem. Rev Saúde Pública 2010; 44(1):190-6.
12. Oliveira LM. Princípio da universalidade do acesso à saúde e a indevida exigência de comprovação de hipossufi - ciência em juízo. Boletim do Instituto de Saúde 2010; 12 (3):234-9.
13. Santos CC, Gonçalves AS. Análise descritiva de mandados judiciais impetrados contra a secretaria de saúde do Distrito Federal para fornecimento de medicamentos. [monografi a]. Fundação de Ensino e Pesquisa em Ciências da Saúde; 2006.
14. Santos JS, Kemp R, Sankarankutty AK, Salgado Júnior W, Souza FF, Teixeira AC et al. Clinical and regulatory protocol for the treatment of jaundice in adults and elderly subjects: a support for the health care network and regulatory system. Acta Cir Bras 2008; 23 (Suppl 1): S143-150.
15. Santos JS, Ueta J. A diversidade dos discursos dos agentes implicados no acesso aos bens da saúde por via judicial. In: Bliacheriene AC, Santos JS, coords. Direito à vida e à saúde Impactos orçamentário e judicial. Editora Atlas. 2010. p.209-21.
16. Santos JS, Mestriner DCP, Silva Jr DB, Carlucci NV, Silveira SS, Gandini JAD et al. A via judicial para o acesso asos medicamentos e o equilíbrio entre as necessidades e desejos dos usuários, do Sistema Único de Saúde e da indústria. In: Bliacheriene AC, Santos JS, coords. Direito à vida e à saúde Impactos orçamentário e judicial. Editora Atlas 2010. p.277-88. 17. Vieira FS. Ações judiciais e direito à saúde: refl exão sobre a observância aos princípios do SUS. Rev Saúde Pública 2008; 42(2):365-9.
18. Vieira FS, Zucchi P. Distorções causadas pelas ações judiciais à política de medicamentos no Brasil. Rev Saúde Pública. 2007; 42(2):214-22.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2011 José Sebastião dos Santos, Ana Carla Bliacheriene, Julieta Ueta

Downloads

Download data is not yet available.