Butantan Vacation: educational activities that explore the history of the institution
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Science education
educational activities
Instituto Butantan

How to Cite

Acosta, S., Monaco, L., & Nascimento, B. E. (2014). Butantan Vacation: educational activities that explore the history of the institution. Cadernos De História Da Ciência, 10(2), 155–172. https://doi.org/10.47692/cadhistcienc.2014.v10.33921

Abstract

This article analyses the creation of the Vacation program at Instituto Butantan. The target audience of the educational activities are the families that visithe institution during school holidays, specifically in January and July. The program approaches the public to the institute, enabling a rich exchange of experiences in the context of the history of science, health and technology. The educational area of Instituto Butantan had the opportunity to explore new activities and deepen their knowledge about the needs of the public, the history of the institute and its researchers. In addition promotes teamwork and exchanges between the different professionals. We present a brief overview of how this work happened and the legacy left to the institution.

https://doi.org/10.47692/cadhistcienc.2014.v10.33921
PDF (Português (Brasil))

References

Almeida AM. Estudos de público no Instituto Butantan: desenvolvimento de ferramentas para apoiar políticas públicas. Relatório final. Fevereiro, 2014 (no prelo). Anjos PTA, Camargo EP. Didática multissensorial e o ensino inclusivo de ciências. Revista de la Facultad de Ciencia y Tecnologia, 2011c, v(17), número especial: 192-196.
Bizerra AF. Atividade de aprendizagem em museus de ciências. 2009. 274 f. Tese (Doutorado) – São Paulo: Curso de Educação, Departamento de Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2009.
Brazil V. A defesa contra o ofidismo. São Paulo: Pocai & Weiss, 1911, p.152.
______ Memória histórica do Instituto Butantan. São Paulo: Elvino Pocai, 1941, 169 p.
Cazelli S et al. Tendências pedagógicas das exposições de um museu de ciência. Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências 2 (1999): 1-12.
Cazelli S, Marandino M, Studart D. Educação e comunicação em museus de ciência: aspectos históricos, pesquisa e prática. In: Gouvêa G, Marandino M., Leal MC (Orgs.) Educação e museu. A construção social do caráter educativo dos museus de ciências. Rio de Janeiro: Acces, 2003, pp.83-106.
da Silva Monteiro R, Gouvêa G. Entre a interatividade cultural e manual nos museus de ciência e técnica: de que CTS nos fala o público? Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – IX ENPEC, Águas de Lindóia, SP, nov. 2013.
Delicado A. Os museus e a promoção da cultura científica em Portugal. Sociologia, Problemas e Práticas, 2006, v(51): 53-72.
Dias CESB, Duarte IG. Cadernos de História da Ciência 10 números: memória, história e balanço. Cad. Hist. Cienc. 2010, v(6), n(2): 121-141.
Gruzman C, de Siqueira VHF. O papel educacional do Museu de Ciências: desafios e transformações conceituais. Revista Electrónica de Enseñanza
de las Ciencias, 2007, v(6) n(2): 402-423.
Gouvêa G, Valente ME, Cazelli S, Marandino M. Redes Cotidianas de conhecimento e os museus de ciência. Parcerias Estratég., Brasília, 2001, n(11): 169-174.
Hooper-Greenhill E. The Educational Role of The Museum. London: Psychology Press, 1999. Instituto Butantan. Núcleo de Documentação do Instituto Butantan. Relatório de Gestão do Instituto Butantan do ano de 1918.
Marandino M. Museus de ciências como espaços de educação. In: Museus: dos gabinetes de curiosidades à museologia moderna. Belo Horizonte:
Argumentum, 2005, pp.165-176.
______ et al. A educação não formal e a divulgação científica: o que pensa quem faz. Atas do IV Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências, ENPEC, 2004.
São Paulo. Decreto 55.315, de 5 de janeiro de 2010. [internet]. Acessado em 06/06/2016. Disponível em: http://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/2010/decreto-55315-05.01.2010. html.
Tojal APF. Políticas Públicas culturais de inclusão de públicos especiais em museus. 312 f. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São
Paulo, 2007.
Valente ME, Cazelli S, Alves F. Museus, ciência e educação: novos desafios. Hist. Ciênc. SaúdeManguinhos, 2005, v(12) (suplemento): 183-203.
Wagensberg, J. O museu “total”, uma ferramenta para a mudança social. In: 4º Congresso Mundial de Centros de Ciência. Anais. Rio de Janeiro:
Fiocruz, 2005, pp.1-19. [internet]. Acessado em 06/06/2016. Disponível em: http://www.museudavida.fiocruz.br/4scwc/Texto%20Provocativo%20-20Jorge%20Wagensberg. pdf.

Deprecated: Non-static method PKPApplication::getRequest() should not be called statically in /var/www/html/plugins/reports/ReviewersReport/ReviewersReport.inc.php on line 22

Deprecated: Non-static method PKPApplication::getRequest() should not be called statically in /var/www/html/plugins/reports/ReviewersReport/ReviewersReport.inc.php on line 22

Deprecated: Non-static method PKPApplication::getRequest() should not be called statically in /var/www/html/plugins/reports/ReviewersReport/ReviewersReport.inc.php on line 22

Deprecated: Non-static method PKPApplication::getRequest() should not be called statically in /var/www/html/plugins/reports/ReviewersReport/ReviewersReport.inc.php on line 22

Deprecated: Non-static method PKPApplication::getRequest() should not be called statically in /var/www/html/plugins/reports/ReviewersReport/ReviewersReport.inc.php on line 22

Deprecated: Non-static method PKPApplication::getRequest() should not be called statically in /var/www/html/plugins/reports/ReviewersReport/ReviewersReport.inc.php on line 22

Deprecated: Non-static method PKPApplication::getRequest() should not be called statically in /var/www/html/plugins/reports/ReviewersReport/ReviewersReport.inc.php on line 22

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...