Abstract
The present article has the objective to discuss the concept f corporeity while an inter-subjective phenomenon, whose evolution occurs in several social domains, one is at school. In a phenomenological perspective, we aim to reflect about the educational space and the role of schoolhouse in the process of the “schooling” of the body, thus contributing to constitute collective and individual identities. Data herein presented were provided from 29 youths from the elementary school that discussed in groups the representation of human body, their repercussions in the experience of their own bodies and the possible implications
of these relationships in health conditions.
References
Aberastury, A.; Knobel, M. Adolescência normal. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.
Aberastury, A. A adolescência. In: ______. Adolescência. 6. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.
Bardin, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, Martins Fontes, 1977.
Bee, H. O ciclo vital. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
Bicudo, M A V. A contribuição da fenomenologia à educação. In: Bicudo, MAV.; Cappelletti, I R. (orgs.) Fenomenologia: uma visão abrangente da educação. São Paulo: Olho D’Água, 1999, p. 11-51.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Temas transversais (quinta a oitava séries). Brasília: MEC/SEF, 1998.
Codo, W. e Senne, W. O que é corpo(latria). São Paulo: Brasiliense, 1985.
D’Andrea, F. F. Desenvolvimento da personalidade: enfoque psicodinâmico. 12. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.
Dolto, F. Esquema corporal e Imagem do corpo. In: ______. A Imagem Inconsciente do Corpo. São Paulo: Perspectiva, 1992, p. 1- 48.
Foucault, M. História da sexualidade I: A vontade de saber. 12. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1997. Gil, AC. Métodos e Técnicas da Pesquisa Social. 5. Ed. São Paulo: Atlas, 1999.
Gonçalves, M A S. Sentir, Pensar, Agir: Corporeidade e Educação. 4. ed. Campinas: Papirus, 2000.
Hall, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.
Klein, M. Amor, culpa e reparação. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
______. A Psicanálise de crianças. Rio de Janeiro: Imago, 1997.
Louro, G. O corpo educado - Pedagogias da Sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
Maffesoli, M. No fundo das aparências. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.
McDougall, J. Teatros do corpo. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
Merleau-Ponty, M. Fenomenologia da percepção. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
Meyer, D.; Soares, R. F. R. Corpo, Gênero e Sexualidade nas práticas escolares: início de reflexão. In: ______. Corpo, Gênero e Sexualidade. Porto Alegre: Mediação, 2004, p.5-16.
Minayo, M C S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 2000.
Talamoni, A C B. Corpo, ciência e educação: representações de jovens estudantes e seus professores acerca do corpo. Dissertação (Mestrado). Bauru:UNESP, 2007. 225p.
Turner, B. El cuerpo y la sociedad. Fondo de Cultura Econômica, 1989, México.
Vayer, P. O corpo e a presença no mundo. In: A criança diante do mundo – Na idade da aprendizagem escolar. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1984, p. 19- 43.
Vayer, P.; Toulouse, P. A consciência do corpo. In: Linguagem corporal: a estrutura e a sociologia da ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985, p. 89-108.
Aberastury, A. A adolescência. In: ______. Adolescência. 6. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.
Bardin, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, Martins Fontes, 1977.
Bee, H. O ciclo vital. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
Bicudo, M A V. A contribuição da fenomenologia à educação. In: Bicudo, MAV.; Cappelletti, I R. (orgs.) Fenomenologia: uma visão abrangente da educação. São Paulo: Olho D’Água, 1999, p. 11-51.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Temas transversais (quinta a oitava séries). Brasília: MEC/SEF, 1998.
Codo, W. e Senne, W. O que é corpo(latria). São Paulo: Brasiliense, 1985.
D’Andrea, F. F. Desenvolvimento da personalidade: enfoque psicodinâmico. 12. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.
Dolto, F. Esquema corporal e Imagem do corpo. In: ______. A Imagem Inconsciente do Corpo. São Paulo: Perspectiva, 1992, p. 1- 48.
Foucault, M. História da sexualidade I: A vontade de saber. 12. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1997. Gil, AC. Métodos e Técnicas da Pesquisa Social. 5. Ed. São Paulo: Atlas, 1999.
Gonçalves, M A S. Sentir, Pensar, Agir: Corporeidade e Educação. 4. ed. Campinas: Papirus, 2000.
Hall, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.
Klein, M. Amor, culpa e reparação. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
______. A Psicanálise de crianças. Rio de Janeiro: Imago, 1997.
Louro, G. O corpo educado - Pedagogias da Sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
Maffesoli, M. No fundo das aparências. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.
McDougall, J. Teatros do corpo. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
Merleau-Ponty, M. Fenomenologia da percepção. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
Meyer, D.; Soares, R. F. R. Corpo, Gênero e Sexualidade nas práticas escolares: início de reflexão. In: ______. Corpo, Gênero e Sexualidade. Porto Alegre: Mediação, 2004, p.5-16.
Minayo, M C S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 2000.
Talamoni, A C B. Corpo, ciência e educação: representações de jovens estudantes e seus professores acerca do corpo. Dissertação (Mestrado). Bauru:UNESP, 2007. 225p.
Turner, B. El cuerpo y la sociedad. Fondo de Cultura Econômica, 1989, México.
Vayer, P. O corpo e a presença no mundo. In: A criança diante do mundo – Na idade da aprendizagem escolar. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1984, p. 19- 43.
Vayer, P.; Toulouse, P. A consciência do corpo. In: Linguagem corporal: a estrutura e a sociologia da ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985, p. 89-108.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...