Health and education childhood in the journal
PDF (Português (Brasil))

Keywords

education
health
history of childhood

How to Cite

Moura, M. (2010). Health and education childhood in the journal. Cadernos De História Da Ciência, 6(2), 27–43. https://doi.org/10.47692/cadhistcienc.2010.v6.35798

Abstract

This paper presents a documentary research conducted in the Revista Infância (‘Childhood Magazine’), material published by Cruzada Pró-Infância (Crusade for Childhood) in the years 1935-1937. This entity was aimed at protecting children through the promotion of health care and education for poor children in São Paulo and even today serves in this area. The scenery of the city of São Paulo favored the creation of several organizations with the same goals, influenced by the impacts of social and political changes since the 1920s. This period marked by several educational, social and political events during which they began to spread the care system and protection of childhood and was installed in São Paulo Association of Sanitary Educators who sought to unite health and education, thereby achieving the crux of the problem, ignorance. The union of Crusade for Childhood and the Educators Association of Sanitary have occurred by the same people in framework of the founders and, this way both organizations could share their goals. The Crusade for Childhood, publicized health through its magazine, and the teachers worked directly in schools. The analysis of educational articles and healthcare in the Journal Childhood revealed that the Crusade for Childhood used the most modern techniques of education, psychology and public health to combat infant mortality and collaborate with the education of children. That is why we pointed as a result of the research, the Crusade for Childhood collaborated in diffusion of a new way of thinking and relating with the child, spreading the ideology of childhood and children’s health this ideal, then, in the upper classes for the underprivileged.

https://doi.org/10.47692/cadhistcienc.2010.v6.35798
PDF (Português (Brasil))

References

Abrão, JL. Um percurso pela história da psicanálise de crianças no Brasil. [Dissertação]. Assis, (SP): Universidade Estadual Paulista, 1999.
Adorno, TW. & Horkheimer, M. A indústria cultural. In: Cohn, G. (org.) Sociologia. São Paulo: Editora Ática, 1986.
Antunes, MAM. A Psicologia no Brasil - Leitura histórica sobre sua constituição. São Paulo : Editora Educ e Editora Unimarco, 2005.
Ariès, P. História social da criança e da família. Tradução de Dora Flaksman. 2ª ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.
Byington, ME, Mott, ML, Alves, OSF. O Gesto que Salva – Pérola Byington e a Cruzada Pró-Infância. São Paulo: Grifo Projetos Históricos e Editoriais, 2005.
Cabral, AM. A psicologia no Brasil. In: Antunes, MAM. (org.) História da Psicologia no Brasil – primeiros ensaios. Rio de Janeiro: Editora UERJ, 2004.
Faleiros, VP. Infância e Processo político no Brasil. In: Pilloti, F, Rizzini, I. A arte Governar Crianças: A História das Políticas Sociais. Rio de Janeiro: Instituto Interamericano del Niño/Editora Universitária Santa Úrsula/Amais Livraria e Editora, 1995.
Gondra, J. Modificar com brandura e prevenir com cautela. Racionalidade médica e higienização da infância. In: Freitas, MC, Kuhlmann Júnior, M. Os Intelectuais da História da Infância. São Paulo: Cortez, 2002. p. 289-318
Horkheimer, M. Temas básicos da sociologia. São Paulo: Cultrix, 1973.
__________, Adorno, TW. Dialética do Esclarecimento fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.
IBGE (Brasil). Evolução e Perspectivas da Mortalidade Infantil no Brasil. Estudos e Pesquisas Informação Demográfica e Socioeconômica. Rio de Janeiro: IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 1999. nº 45.
Leite, DM. O desenvolvimento da criança. Cia. São Paulo: Editora Nacional, 1972.
Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. 1984 maio/ago; v(65) n(150).
Marx, K. O Capital – Crítica da Economia Política. v2. São Paulo: Nova Cultural, 1985.
Miceli, S. Intelectuais a Brasileira. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
Mott, ML. Estudos biográficos e filantropia: uma reflexão a partir da trajetória de vida de Pérola Byington. Revista Gênero. Niterói (RJ). 2003; v(3)n(2): 21-41.
Moura, M. A noção de infância no Brasil na década de 1930: Uma análise da revista Infância. [Dissertação] São Paulo. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2007.
Nagle, J. Educação e sociedade na 1ª República. São Paulo: EPU/MEC, 1974
Rizzini, I. A assistência à infância no Brasil – Uma análise de sua construção. Rio de Janeiro: Editora Universitária Santa Úrsula, 1993.
Rocha, HHP. A educação sanitária como profissão feminina. Cad. Pagu. Campinas (SP). 2005 [acesso em 2010 Jun 4] Jun 24: 69-104, Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332005000100005&lng=pt&nrm=iso>.
Stearns, P. História Mundial - A infância. São Paulo: Contexto, 2006.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...