Group formation with pregnant families and children from 0 to 3 years old
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Parent-child bond
Child development
Professional training

How to Cite

e Freitas Lima Nascimento, C., & Reyes de Campos, A. L. (2018). Group formation with pregnant families and children from 0 to 3 years old: focus on parent-child bonding and child development. Boletim Do Instituto De Saúde - BIS, 19(1), 41–46. https://doi.org/10.52753/bis.2018.v19.34656

Abstract

Our research and clinical experience show the importance of the mother-bond in child
development. Bond understood as a continuous and complex process, which involves more
than caring for physical survival, since it has the function of constituting the child
's psyche, of humanizing it. The establishment of a bond, since pregnancy, promotes
emotional development, understood as the process of maturation of the individual,
from a being that does not survive alone to an independent and autonomous being.
The family environment plays a supporting role, by adequately attending to the child's
requests and needs, making him / her feel safe and loved. This environment fails to
produce excessive traumatic experiences for the child, causing damage to his mental
health. Knowing the importance of this knowledge and the need for its transmission,
we accepted the invitation to participate in the Training Courses of the São Paulo
Program for Early Childhood (SPPI) for professionals in the areas of health, education
and social assistance. In order to enable emotional and cognitive learning to the
participants, we proposed working with groups, using resources and strategies that
promote reflections and discussions.              
https://doi.org/10.52753/bis.2018.v19.34656
PDF (Português (Brasil))

References

Assis, MBAC. O tempo da alma. In: Cronos ensandecido: sobre a agitação no mundo contemporâneo. Org Sergio Pritas. São Carlos: EdUFSCar, 2009.

Bauer, J. Mamãe zangada. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

Bernardo, P P. A Prática da Arteterapia: correlações entre temas e recursos, v 1. São Paulo: Editado pela autora, 2008.

Bowby, J. Formação e rompimento de laços afetivos. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

Correa Filho, L. Saúde e Educação, antes ou a partir do nascimento? Rev de informação legislativa. out-dez 2007;44(176): 37-47.

Cypel, LRC. A criança do 1º ao 12º mês – aspectos emocionais. In: Fundamentos do Desenvolvimento Infantil: da gestação aos 3 anos. Organizador Saul Cypel. São Paulo: Fundação Maria Cecilia Souto Vidigal, 2011.

Dias, EO. A teoria do amadurecimento de D. W. Winnicott. 2. ed. São Paulo: DWW Editorial, 2012.

Ferreira, MC; Aiello-Vaisberg, TMJ. O pai suficientemente bom: algumas considerações sobre o cuidado na psicanálise winnicottiana. Mudanças - Psicologia da Saúde. jul-dez 2006; 14(2): 136–142.

Fulgêncio, L. Por que Winnicott? São Paulo: Zagodoni Editora Ltda, 2016.

Klaus, MH; Kennel, JH; Klaus, PH. Vínculo: construindo as bases para um apego seguro e para a independência. Porto Alegre: Artmed, 2000.

MacKee, DL. Agora não, Bernardo. São Paulo: Martins Fontes, 2010

Piontelli, A. De feto à criança: um estudo observacional e psicanalítico. Rio de Janeiro: Imago, 1995.

Rosa, CD (2007). A presença do pai no processo de amadurecimento – um estudo sobre D. W. Winnicott. 2007. Dissertação de mestrado – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

Winnicott, DW. Teoria do relacionamento paterno-infantil (1960). In: O ambiente e os processos de maturação: estudos sobre a teoria do desenvolvimento emocional. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

. _____. Provisão para a criança na saúde e na crise(1962). In: O ambiente e os processos de maturação: estudos sobre a teoria do desenvolvimento emocional. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Christianne e Freitas Lima Nascimento, Alba Lucia Reyes de Campos

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...