System breakdown
pdf (Português (Brasil))

Keywords

COVID-19 pandemic
Health Education
community participation
Brazil
nequality
Health Communication
access to information

How to Cite

Carias Bersot, D., Martins Oliveira, B., & Soares Guimarães, M. C. (2022). System breakdown: concerns and reflections on the importance of Popular Health Education in pandemic times. Boletim Do Instituto De Saúde - BIS, 23(2), 93–103. https://doi.org/10.52753/bis.v23i2.39876

Abstract

This academic essay is the result of reflections woven from academic experiences in the Postgraduate Program in Health
Information and Communication (PPGICS) at Fiocruz during the global pandemic caused by COVID-19. In addition to accentuating
and deepening existing social inequalities, such as inequities in health, the lack of access to basic rights such as food, decent
housing, running water and resources to buy masks and resources to protect against the virus, the health crisis demonstrated the lack of preparation of the State to create and strengthen Popular Health Education (EPS) strategies, considering the multiple realities of the different “Brazils”, existing in our country. The denial of basic rights added to the denial of rights such as access to the Internet and the right to communication has also become an aggravating factor for access to education, which even before the pandemic was already precarious. In this essay, we present an example of Popular Health Education (EPS) action, entitled “What Mask?” and we reflect on the difficulties in replicating initiatives like these, when in the absence of what to eat, many people do not even think about prioritizing financial resources to pay for the Internet.

https://doi.org/10.52753/bis.v23i2.39876
pdf (Português (Brasil))

References

Organização Mundial da Saúde - OMS. OMS declara emergência de saúde pública de importância internacional por surto de novo coronavírus [Internet]. 2020 [acesso em 20 fev 2021]. Disponível em: https://www.paho.org/pt/news/30-1-2020-whodeclares-

public-health-emergency-novel-coronavirus.

Brasil. Decreto nº. 10.659, de 25 de março de 2021 [Internet]. [acesso em 15 maio 2021]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/decreto/D10659.htm.

Hartmann M. Para 2022, Ministério da Saúde perde 20% do orçamento de 2021. GZH Saúde [Internet]. 14 fev 2022 [acesso em 08 abril 2022].

Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/saude/noticia/2022/02/para-2022-ministerioda-saude-perde-20-do-orcamento-de-2021-

ckzn60gan008c015p17sn3f43.html.

Mbembe AA. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. São Paulo: N-1edições; 2018.

Klimeck B, Holzmann R. Qual máscara?[internet] Rio de Janeiro: 2020 [acesso em 15 fev 2021]. Instagram: @qualmascara. Disponível em: https://www.instagram.com/qualmascara/.

Fundação Carlos Chagas. Pesquisa: educação escolar em tempos de pandemia na visão de professoras/es da educação básica. 2020

[acesso em 05 maio 2022]. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemiainforme-n-1.

Ribeiro E. A pandemia não é a mesma para todos, diz a presidente da Fiocruz. DSS Brasil. 2020 [acesso em 18 jul 2021]. Disponível em: http://dssbr.org/site/2020/07/a-pandemia-nao-e-a-mesma-para-todosdiz-a-presidente-da-fiocruz.

Freire P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2005.

Freire P. Educação e mudança. 34. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1979.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Caderno

de educação popular e saúde. Brasília (DF); 2007 [acesso em 18 jul 2021]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/

caderno_educacao_popular_saude_p1.pdf.

Araújo IS, Cardoso JM. Comunicação e Saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2007.

Bourdieu P. Le champ scientifique. Actes de la recherche en sciences sociales. 1976; 2(2):88-104.

Araújo IS. Mercado simbólico: um modelo de comunicação para políticas públicas. Interface (Botucatu) [Internet]. 2004[acesso

em 18 jul 2021];8(14):165-178. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/mXPrpPYcQxGMCJZ3jN9CHGB/?lang=pt.

Bourdieu P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; 1989.

Butler J. Vida precária. Contemporânea: Dossiê Diferenças e (Des)Igualdades [Internet]. 2011(1):13-33 [acesso em 18 abril 2021]. Disponível em:https://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/18/3.

Brasil, Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília (DF): Senado Federal;1988.

Araújo IS, Cordeiro RA. A pandemídia e o pandemônio: COVID-19, desigualdade e direito à Comunicação. Chasqui Revista Latinoamericana de Comunicación [Internet]. 2020 [acesso em 28 abr 2021](145):215-234. Disponível em:https://revistachasqui.org/ index.php/chasqui/article/view/4363.

Paludo C. Educação popular em busca de alternativas: uma leitura desde o campo democrático popular. Porto Alegre: Tomo Editorial; 2001.

Latour B. Se o Brasil achar solução para si, vai salvar o resto do mundo, diz Bruno Latour. Folha de São Paulo [Internet]. 12 set 2020a [acesso em 11 ago2021]. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ambiente/2020/09/se-o-brasil-achar-solucao-para-sivai-

salvar-o-resto-do-mundo-diz-bruno-latour.shtml.

Vasconcelos EM, Prado EV. A saúde nas palavras e nos gestos: reflexões da rede de educação popular e saúde/organização. 2. ed. In: Saúde em debate. São Paulo. 2017. p. 1- 279.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Dayse Carias Bersot, Bruna Martins Oliveira, Maria Cristina Soares Guimarães

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...