Abstract
Museums and schools have strong bonds, so that over time the partnership between these two institutions has become more
recurrent. Due to the social isolation resulting from the COVID-19 pandemic, museums and schools made use of information and
communication technologies in their teaching strategies in order to reduce the distance between teacher/educator and student/
audience. In this scenario, the Butantan Institute's Museum of Microbiology and a public school in São Paulo formed a
partnership that resulted in a hybrid inquiry activity to evaluate new possibilities for pedagogical practices. Here, we describe
and analyze this activity, which took place in both synchronous online and face-to-face format. The results show that institutions,
such as museums, can qualify the performance of more complex activities in the classroom. Therefore, it is important to align the
activity with school planning, as schools have different projects throughout the year. To deepen, we highlight the innovative
potential of actions of this nature.
References
Delizoicov D, Angotti JA, Pernambuco MM. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez; 2011.
Delicado A. Para que servem os museus científicos? Funções e finalidades dos espaços de musealização da ciência. In: VIII Congresso Luso-Afro-Brasileiro e Ciências Sociais; 2004 16-18 Setembro; Coimbra; 2004.
Cardoso MJC, Scarpa DL. Diagnóstico de elementos do Ensino de Ciência por Investigação (DEEnCI): uma ferramenta de análise de propostas de ensino investigativas. RBPEC. 2018; 18(3): 1025-1059.
Gouw AMS, Franzolin F, Fejes ME. Desafios enfrentados por professores na implementação de atividades investigativas nas aulas de ciências. Ciênc. Educ. 2013; 19(2): 439-454.
Carvalho AMP. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: Carvalho, AMP, organizador. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning; 2013. p. 01-20.
Alves-Mazzotti AJ, Gewandsznajder F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 3. ed. Pioneira; 1998.
Banchi H, Bell R. The many levels of inquiry. Science and children. 2008; 46 (2): 26-29.
Pensin DP, Nikolai D. A inovação e a prática pedagógica no contexto da educação superior. UNOESC & Ciência. 2013; 4(1): 31-54.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Adriano Dias de Oliveira, Cynthia Iszlaji, Ianna Gara Cirilo, Gabriel de Moura Silva