Abstract
Science Communication in Brazil has gained notoriety and prominence on the Internet in the recent decades, enabling the
emergence of various initiatives such as podcasts. In this article we approach the production flow of the Microbiando Podcast, a
University community outreach project at the Federal University of Rio de Janeiro, covering topics in the area of Microbiology and
Immunology in a contextualized way. We briefly described the necessary steps for the production of an episode of Microbiando,
including: meetings, production of scripts, recording of episodes, editing, creation of cover art, post-production of the episode and
dissemination. We also showed some statistics of the Microbiando Podcast, such as: number of downloads, country of origin of the
listeners, most discussed topics and most downloaded episodes. The Microbiando Podcast is focused on the academic training of
undergraduate and graduate students who make up the University Outreach project. In addition, the Microbiando team believes that scientific dissemination is essential in the formation of responsible citizens.
References
Hammersley B. Audible Revolution. The Guardian [Internet]. 2004 [acesso em 10 jul 2021]. Disponível em: http://www.theguardian.com/media/2004/feb/12/broadcasting.digitalmedia
Berry R. Podcasts and Vodcasts. Inter Enc Jour Studies [Internet]. 2019 [acesso em 15 set 2022] 29;1–5. doi:10.1002/9781118841570.iejs0182.
Jham BC, Duraes GV, Strassler HE, Sensi LG. Joining the Podcast Revolution. J Dental Educ. [Internet] 2008 [acesso em 15 set 2022]; 72(3): 278–281.doi:10.1002/j.0022-0337.2008.72.3.tb04493.x
Casares DR. Embracing the Podcast Era: Trends, Opportunities, & Implications for Counselors. J Creat Men Health. 2020; 1–16. doi:10.1080/15401383.2020.1816865
Matrix S. The Netflix Effect: Teens, Binge Watching, and On-Demand Digital Media Trends. Jeunesse: Young People, Texts, Cultures. 2014;6(1), 119-138.doi:10.1353/jeu.2014.0002.
Madden M. Podcast downloading [Internet]. Pew Research Internet Project. 2006 [acesso em 20 dez 2021]. Disponível em: http://www.pewinternet.org/2006/11/22/podcast-downloading/
Madden M, Jones S. Podcast downloading 2008 [Internet]. Pew Research Internet Project. 2008 [acesso em 10 ago 2021]. Disponível
em: http://www.pewinternet.org/2008/08/28/podcast-downloading-2008/
Winn R. 2021 podcasts stats & facts [Internet] Podcast Insights. 2021 [acesso em 10 ago 2022]. Disponível em: https://www.podcastinsights.com/podcast-statistics/
Associação Brasileira de Podcasters. Podpesquisa produtores 2020-2021. [Internet] 2021 [acesso em 15 set 2022]. Disponível em: https://abpod.org/wp-content/uploads/2021/10/Podpesquisa-Produtor-2020-2021_Abpod-Resultado-ATUALIZADO.pdf
Berry R. A Golden Age of Podcasting? Evaluating Serial in the Context of Podcast Histories. J Rad Aud Media [Internet]. 2015 [acesso em 15 set 2022];22(2):170–178. doi:10.1080/19376529.2015.1083363.
Santos J, Rocha B, Passaglio K. Extensão Universitária e Formação no Ensino Superior. Rev Bras Ext Univ [Internet]. 2016 [acesso em 10 ago 2022]; 7(1):23-28.doi.org/10.36661/2358-0399.2016v7i1.3087.
Forproex - Sesu. Plano Nacional de Extensão Universitária [Internet]. 2001 [acesso em 10 ago 2022]. Disponível em: https://uemg.br/downloads/plano_nacional_de_extensao_universitaria.pdf
Goldman T. The Impact of Podcasts in Education. Advanced Writing: Pop Cult Inters [Internet]. 2018 [acesso em 15 set 2022];29:1-15. Disponível em:https://scholarcommons.scu.edu/engl_176/29
Jesus WB. Podcast e educação: um estudo de caso [dissertação]. São Paulo: Instituto de Biociências do Campus de Rio Claro da Universidade Estadual Paulista; 2014.
Figueira ACP, Bevilaqua DV. Podcasts de divulgação científica: levantamento exploratório dos formatos de programas brasileiros. Reciis [Internet]. 2022[acesso em 10 ago 2022];16(1):120-138. https://doi.org/10.29397/reciis.v16i1.2458.
Menegusse RB, Silva TRC, Gomes FT. Divulgação Científica: o uso de redes sociais para divulgação de trabalhos acadêmicos. ANALECTA. 2021;7(2).
Queiroz MR. Divulgação científica: difusão do conhecimento permitindo a geração de mais conhecimentos. BIS, Bol Inst Saude [Internet]. 2020 [acesso em 10 ago 2022];21(1):105–109. https://doi.org/10.52753/bis.2020.v21.36733.
Bueno WC. A divulgação científica no universo digital: o protagonismo dos portais, blogs e mídias sociais. In: Produção e difusão de ciência na cibercultura: narrativas em múltiplos olhares. 2018:55–68.
Fontes DTM. Uma comparação das visualizações e inscrições em canais brasileiros de divulgação científica e de pseudociência no YouTube. J Sci Comm [Internet]. 2021:04(01). https://doi.org/10.22323/3.04010201
Duarte JB. Um Megazord contra a anticiência: a ciência e a divulgação científica no Science Vlogs Brasil [dissertação]. Rio de Janeiro: Casa de Oswaldo Cruz da Fundação Oswaldo Cruz; 2019.
Carvalho VB, Massarani L. A representação da ciência no Science Vlogs Brasil: uma análise de canais de divulgação científica. Comu Soci [Internet]. 2021 [acesso em 10 ago 2022];43(2):155-187. https://doi.org/10.15603/2175-7755/cs.
Schmidt AC. Podcast como ferramenta de divulgação científica: um estudo de casos comparados. Porto Alegre: Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2020. Trabalho de Conclusão de Curso do Curso de
Biblioteconomia.
Bueno LM, Fonseca AA. Panorama da divulgação científica brasileira no YouTube e nos podcasts. In: 43º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação [Internet]; 2020 [acesso em 16 set 2022]. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nacional2020/resumos/R15-0698-1.pdf
MacKenzie LE. Science podcasts: analysis of global production and output from 2004 to 2018. R Soc Open Sci [Internet]. 2019 [acesso em 16
set 2022];6(1):1-18. https://doi.org/10.1098/rsos.180932.
Chaves de Vasconcelos AE, Rodrigues LRA, Rodrigues ELS, Silva VMC, Da Silva LCR, Romanguera AMA, Barbosa BGV, Rocha SW. Produção de Podcasts: uma perspectiva para continuidade da extensão universitária. Rev Ext UPE [Internet]. 2021 [acesso em 16 set 2022];6(1):46-51. https://doi.org/10.56148/2675-2328reupe.v6n1.176.pp46-51.
Dantas-Queiroz MV, Wentzel LCP, Quiroz LL. Science communication podcasting in Brazil: the potential and challenges depicted by two podcasts. Ann Braz Acad Scie [Internet]. 2018 [acesso em 16 out 2022];90(2):1891-1901. https://doi.org/10.1590/0001-3765201820170431.
Ribeiro MRP. O Uso do Podcast para Ensino- Aprendizagem: projeto Mediar Extensão Universitária em escolas de ensino médio de Joinville/SC. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias [Internet]. 2020 [acesso em 16 out 2022]. Disponível
em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1731/1379
Lettini SE. Using ASM Podcasts to Excite Undergraduate Students about Current Microbiological Research. J Micro Bio Edu [Internet]. 2014 [acesso em 16 out 2022];15(2):330-331. https://doi.org/10.1128/jmbe.v15i2.796.
Quintana DS, Heathers JAJ. How Podcasts can Benefit Scientific Communities. Trends Cogn Sci [Internet].
[acesso em 10 dez 2022];25(1):3-5. https://doi.org/10.1016/j.tics.2020.10.003.
Microbiando: Melhor dez anos a mil do que mil anos a dez? [Internet]. Leandro Lobo, Rosana Ferreira, Ana Carolina Oliveira, Juliana Echevarria Lima, Sidcley Lyra, Cecília Vieira, Dener Oliveira, Gustavo Meira, Úrsula Lopes e Matheus Leal: A Ciência Explica.
abril 2018 [acesso em 10 set 2020]. Podcast: 32min. Disponível em: http://www.cienciaexplica.com.br/2018/04/26/podcast-microbiando-1.
Abud M, Ishikawa CY, Gonzaga LD. Tendências do Podcast no Brasil: formatos e demandas. São Paulo: Faculdade Armando Alvares Penteado; 2019.
Rondini CA, Pedro KM, Duarte CS. Pandemia do COVID-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Educação [Internet]. 2020 [acesso em 10 set 2021];10(1):41–57. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57.
Associação Brasileira de Podcasters. PodPesquisa 2018. Podcast no Brasil [Internet] 2018 [acesso em 20 set 2021]. Disponível em: https://www.slideshare.net/greicematos/podpesquisa-2018-podcast-no-brasil
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Sidcley Silva de Lyra, Adriana Cabanelas, Rosana B. R. Ferreira, Juliana Echevarria-Lima, Ana Carolina de Oliveira, Leandro Araujo Lobo