Genetics in Brazil between 1934 and 1956: a historical case study for teaching Nature of Science.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

case study
history of brazilian genetics
teaching nature of science

How to Cite

Gomes, F. de O., & Silva, G. de M. (2017). Genetics in Brazil between 1934 and 1956: a historical case study for teaching Nature of Science. Cadernos De História Da Ciência, 13(2), 81–99. https://doi.org/10.47692/cadhistcienc.2017.v13.33801

Abstract

We discuss the rise of research in Genetics in Brazil in the Department of General Biology of the Institute of Biosciences at the University of São Paulo, in a historical
perspective, told by its main protagonists and we suggest the use of this case study as a didactic resource in undergraduate courses in Natural Sciences and Biology. The selection of the historical episodes that compose this article and the case study is justified, since they portray the implantation and consolidation of a genetic research of world relevance. We argue that teaching the early history of genetics in Brazil can bring teachers and students closer to organizational and scientific processes that expand their repertoire on issues of engagement, collaboration and dynamics in science, an understanding of science as a human activity, historically constituted and subjected to pressures of a financial, institutional, political and technological nature, among other natures.

https://doi.org/10.47692/cadhistcienc.2017.v13.33801
PDF (Português (Brasil))

References

ARAÚJO, A. M. O salto qualitativo em Theodosius Dobzhansky: unindo as tradições naturalista e experimentalista. História, Ciências, Saúde. Manguinhos, 2001, 8(3):713-726.
ARAÚJO, A. M. Spreading the evolutionary synthesis: Theodosius Dobzhansky and genetics in Brazil. Genetics and Molecular Biology. 2004, 27(3):467-475.
ALLCHIN, D. Thomas Hunt Morgan & the White-eyed Mutant. In: HAGEN, J. B., ALLCHIN, D.; SINGER, F. Doing Biology. Minneapolis: SHiPS Resource Center, 2009, p. 48-59.
ALLCHIN D. Evaluating knowledge of the nature of (Whole) Science. Science Education, 2011, 95(3):518-542.
ALLCHIN D. Teaching the Nature of Science: Perspectives & Resources. Saint Paul: SHiPS Education Press, 2013.
ALLCHIN D. Complementary approaches to teaching nature of science: integrating student inquiry, historical cases, and contemporary cases in classroom practice. Science Education, 2014, 98(3):461-486.
AULER, D. Enfoque ciência-tecnologia-sociedade: pressupostos para o contexto brasileiro. Ciência & Ensino, nov 2007, vol. 1, número especial.
CARMO, C. da S. Grandes mestres da ciência brasileira: André Dreyfus. São Paulo, jun. 2002. Disponível em: http://www.figueiradaglete.com.br/pdf/Cientistas_projeto-v2.pdf Acesso em: 6 nov 2018. Criação da Universidade de São Paulo, L. Pub. n. 6.283, DOSP (25 de janeiro 1934). Disponível em: http://www.al.sp.gov.br/norma/?id=130436 Acesso em: 10 jun. 2018.
CRICK, F. The double helix: a personal view. Nature, London, 26 abr 1974, 248:766-769, DOBZHANSKY, TG. Evolução: conferências pronunciadas.
Columbia University. São Paulo: S.N., 1943.
FORMIGA, DO. Desenvolvimento da genética no Brasil: entre o evolucionismo e a ideia de progresso. Acta científica. Engenheiro Coelho, 2012, 21(3):33-41.
GONÇALVES, AS. Eugenia em debate: medicina e sociedade no I Congresso Brasileiro de Eugenia. In: Anais 99 do XIV Encontro Regional da ANPUH-RIO – Memória e Patrimônio. 19 a 23 de julho. 2010. Disponível em: http://www.encontro2010.rj.anpuh.org/resources/anais/8/1276697830_ARQUIVO_medicinaeSociedadenoICongressoBrasileirodeEugenia.pdf. Acesso em: 10 jun 2018.
GLICK, TF. O Programa brasileiro de genética evolucionária de populações de Theodosius Dobzhansky. Revista Brasileira de História. São Paulo, 2008, 28(56):315-325.
MAGALHÃES, LE; VILELA, CR. The golden age of Drosophila research at the Universidade de São Paulo (USP): a testimonial on the decades 1940-1950. Genet.
Mol. Biol., Ribeirão Preto, 2014, 37(1):135-145.
MOTOYAMA S. O saber na sociedade. Em: MOTOYAMA S. USP 70 anos: imagens de uma história vivida. São Paulo: EDUSP, 2006, p. 17-68.
QUEIROZ, SL; SÁ, LP; FRANCISCO, CA. Estudos de caso em química. Química Nova. 2007, 30(3):731-739.
SANTOS, MEVM. Ciência como cultura – paradigmas e implicações epistemológicas na educação científica escolar. Química nova. 2009, 32(2):530-537.
SASSERON, L; CARVALHO, AMP. alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências. 2011, 16(1):59-77.
SIÃO, JFM. As contribuições de Theodosius Dobzhansky para o desenvolvimento da genética no Brasil (1943-1960): um estudo bibliométrico. Filosofia e História da Biologia. ABFHIB, 2007, 2:203-225.
VITAL, A; GUERRA A. A implementação da história da ciência no ensino de física: uma reflexão sobre as implicações do cotidiano escolar. Ens. Pesq. Educ. Ciênc. 2017, vol.19.
WEALCH, CA. Rockfeller and the origins of agribusiness in Brazil: a research report. Rockfeller Archive Center Research Reports Online. RAC, 2014. Disponível em: http://rockarch.org/publications/resrep/welch. pdf Acesso em: 6 nov 2018.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...