The study of the historical case of Vital Brazil in the classroom: a tool to investigate students’ views on the challenges faced during a scientific research
PDF (Português (Brasil))

Keywords

historical case study
nature of science
history of science
pre-scientific initiation
science teaching

How to Cite

Ricci, F. P., Teixeira, K. K. S., & Oliveira, A. D. de. (2017). The study of the historical case of Vital Brazil in the classroom: a tool to investigate students’ views on the challenges faced during a scientific research. Cadernos De História Da Ciência, 13(2), 55–79. https://doi.org/10.47692/cadhistcienc.2017.v13.33805

Abstract

This work aimed to analyze how the study of a historical case contributed to the understanding that high school students from a scientific initiation class have about possible challenges present in a scientific research. The case, applied as an investigative methodology with pauses for the insertion of interpretative questions, invites the students to follow the course of Vital Brazil in his discovery on the specificity of the antiofidic sera. Questionnaires were applied before and after the activity, 27 responses were analyzed. In general, we observed that the students gave great emphasis to the difficulty of access to the material elements necessary for the development of the experiments, also addressing the need for repetitionf the experiments, due to the negative results. Both aspects appeared in the two sets of questionnaires, however, they were mentioned by more students and in a more detailed way after the application of the case.

https://doi.org/10.47692/cadhistcienc.2017.v13.33805
PDF (Português (Brasil))

References

ALLCHIN, D. Teaching the Nature of Science: Perspectives & Resources. Saint Paul: SHiPS Education Press, 2013.
ALVES-MAZZOTTI, AJ; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisas quantitativas e qualitativas. São Paulo: Pioneira, 1998.
BARDIN L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
COSTA, RC; KRUGER, V. Concepções sobre objetividadessubjetividade no fazer ciência e possíveis implicações na sala de aula universitária. IV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ABRAPEC, Bauru, 2003.
FORATO, TCMD. A natureza da ciência como saber escolar: um estudo de caso a partir da história da luz. 2v. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de
São Paulo, São Paulo, 2009.
GALIAZZI, MC et al. Objetivos das atividades experimentais no ensino médio: a pesquisa coletiva como modo de formação de professores de ciências. Ciência &
Educação, 2001, 7(2):249-263.
MACHADO, CBH; LINHARES MP. Divulgação do episódio da expedição do francês Pierre Couplet em aulas de física no PROEJA. In: SILVA, CC; PRESTES, MEB, organizadoras. Aprendendo ciência e sobre sua natureza: abordagens históricas e filosóficas. São Carlos: Tipographia, 2013. p. 377-387.
MACHADO, LCF; PEREIRA, CB. As concepções dos professores acerca da experimentação no ensino de ciências. IV ENEBIO e II EREBIO da Regional 4. Goiânia, 2012.
MCCOMAS W. Uma proposta de classificação para os tipos de aplicação da história da ciência na formação científica: Implicações para a pesquisa e desenvolvimento. In: SILVA, CC; PRESTES, MEB (orgs.). Aprendendo ciência e sobre sua natureza: abordagens históricas e filosóficas. São Carlos: Tipographia, 2013. p. 425-448 PEREIRA, BB. Experimentação no ensino de ciências e o papel do professor na construção do conhecimento. Cadernos da FUCAMP, 2010, 9(11).
POMBO, FMZ; LAMBACH, M. As visões sobre ciência e cientistas dos estudantes de química da EJA e as relações com os processos de ensino e aprendizagem. Química Nova Escola, 2017, 39(3):237-244.
REGINALDO, CC; SHEID, NJ; GULLICH, RIC. O ensino de ciências e a experimentação. IX ANPED SUL, Caxias do Sul, 2012. SÃO PAULO. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes do Programa Ensino Integral. Material de Apoio ao Programa Ensino Integral do Estado de São Paulo. Caderno do Gestor. São Paulo: Imprensa Oficial, 2014a.
SÃO PAULO. Secretaria de Estado da Educação. Préiniciação científica. Desenvolvimento de Projeto de Pesquisa. Ensino Médio. Caderno do Professor. São Paulo: Imprensa Oficial, 2014b.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...