Distribution and production of hemodynamics services at ESP: Evaluation for 2019

Authors

  • Lígia Mayumi Abe Biomédica Aprimoranda do Programa de Estudos Avançados em Administração Hospitalar e Sistemas de Saúde do HC-FMUSP, da FMUSP e Fundação Getúlio Vargas.
  • Ana Barbosa Marcondes de Mattos Fisioterapeuta Aprimoranda do Programa de Estudos Avançados em Administração Hospitalar e Sistemas de Saúde do HC-FMUSP, da FMUSP e Fundação Getúlio Vargas.
  • Caroline Maiolini Mizael Fisioterapeuta Aprimoranda do Programa de Estudos Avançados em Administração Hospitalar e Sistemas de Saúde do HC-FMUSP, da FMUSP e Fundação Getúlio Vargas.
  • Larissa Yumi Yamamoto Enfermeira Aprimoranda do Programa de Estudos Avançados em Administração Hospitalar e Sistemas de Saúde do HC-FMUSP, da FMUSP e Fundação Getúlio Vargas.
  • Rosemeire Keiko Hangai Enfermeira Coordenadora de Ensino do Programa de Estudos Avançados em Administração Hospitalar e Sistemas de Saúde do HC-FMUSP, da FMUSP e Fundação Getúlio Vargas.
  • Cícero Campanharo Médico Assessor de Gabinete do Secretário de Estado da Saúde. São Paulo, Brasill.
  • Olímpio J. Nogueira V. Bittar Médico Assessor de Gabinete do Secretário de Estado da Saúde. São Paulo, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.57148/bepa.2020.v.17.33929

Keywords:

Hemodynamics Service, Equipament and supplies/supply & distribution, Productivity

Abstract

The Health Secretary of São Paulo State is responsible for formulating the State Health Policy and its guidelines to organize actions and services aiming to promote integrated care, rationalization costs, resources optimization and equity in the perspective of guaranteeing the right to health (Ibanez, 2011). In this sense, one of the current priorities of the Health Secretary of São Paulo State is to strengthen the line care for strategic areas and prevalent diseases such as chronic-degenerative diseases. Among the actions with the greatest impact on mortality and control of Acute Myocardial Infarction, to increase the number of Hemodynamics services in the State of São Paulo, would be one of those actions. However, in order to make such a decision, some information need to be collected to support the most appropriate investment in terms of cost and quality of service. The study analyzed, through the database of the Unified Health System (SUS) and the National Supplementary Health Agency, the offer of Hemodynamic services in the State of São Paulo, as well as the production, number of equipment, production per equipment and per service and then, compared the result with norms of Ministry of Health and data from other countries. There are 47 qualified services, present in 15 of 17 Regional Health Departments (DRS). There are 81 equipment in use at SUS that has production registered. When productivity is analyzed, it is observed that it has a significant variation: from the DRS São João da Boa Vista with 5,3 procedures for every 100.000 inhabitants of the total population to the highest rate observed in the DRS Barretos with 551,5 for every 100.000 inhabitants of the total population. When the productivity per day is calculated, the highest productivity is from DRS Sorocaba, which has 7,3 procedures per equipment per day and the lowest, DRS de São João da Boa Vista has 0,1 procedures per equipment per day. Thus, the study shows the low productivity in some services and their poor distribution among the DRS.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

1. Ferreira JBB. et al. O processo de descentralização e regionalização da saúde no estado de São Paulo. In: Ibañez N; Elias PEM; Seixas PHD. (Org.). Política e gestão pública em saúde. São Paulo: Hucitec, 2011. p. 731-61.
2. OPAS – Organização Pan-Americana da Saúde. Brasil Doenças Cardiovasculares 2017 – Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5253:doencas-cardiovasculares&Itemid=1096.
3. Andreazzi MFS. de, Andreazzi MAR de, Sancho L, Freitas HAGF. Oferta e utilização de serviços de hemodinâmica no estado do Rio de Janeiro, Brasil.
Rev. Col. Bras. Cir. 2014;41(5).
4. Bittar OJNV. Saúde e Administração. Health Care Administration.BEPA 2015;12(139):00-00.
5. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria n. 1.169/GM/MS, de 15 de junho de 2004. Institui a Política Nacional de Atenção Cardiovascular de Alta Complexidade, e dá outras providências.
6. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria n. 1.631/GM/MS, de outubro de 2015. Aprova critérios e parâmetros para o planejamento e programação de ações e serviços de saúde no âmbito do SUS.
7. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Portaria n. 210/SAS/MS, de 15 de junho de 2004. Definir Unidades de Assistência em Alta Complexidade Cardiovascular e os Centros de Referência em Alta Complexidade Cardiovascular e suas aptidões e qualidades.
8. Moran AE, Forouzanfar MH, Roth GA, Mensah GA, Ezzati M, Murray CJ, Naghavi M. Temporal trends in ischemic heart disease mortality in 21 world regions, 1980 to 2010: the Global Burden of Disease 2010 study. Circulation 2014; 129(14):1483-92.
9. Painel Mortalidade. Divisão de Doenças Crônicas Não-Transmissíveis. Coordenadoria de Controle de Doenças. Junho 2019. Disponível em: http://www.saude.sp.gov.br/resources/cve-centro-de-vigilanciaepidemiologica/areas-de-vigilancia/doencas-cronicas-nao-transmissiveis/dados/dcnt_painel_esp_19802018.pdf
10. Ministério da Saúde. Vigitel. Vigilância de Fatores de Risco e Proteção para Doenças Crônicas por Inquérito Telefônico. Brasília, DF. 2018.
11. Eurostat – Disponível em: https://ec.europa.eu/eurostat/data/database

Published

2020-06-30

How to Cite

1.
Abe LM, Mattos ABM de, Mizael CM, Yamamoto LY, Hangai RK, Campanharo C, Bittar OJNV. Distribution and production of hemodynamics services at ESP: Evaluation for 2019. Bepa [Internet]. 2020 Jun. 30 [cited 2024 May 17];17(198):1-19. Available from: https://periodicos.saude.sp.gov.br/BEPA182/article/view/33929

Issue

Section

Special Articles