Pedagogic proposal to improve basic concepts on leprosy: the picture album series as a teaching resource

Authors

  • Lucia Helena Soares Camargo Marciano Mestre, terapeuta ocupacional, pesquisador científico IV
  • Renata Bilion Ruiz Prado Mestre, psicóloga, pesquisador científico II
  • Cristina Maria da Paz Quaggio Mestre, terapeuta ocupacional
  • Susilene Maria Tonelli Nardi Mestre, terapeuta ocupacional, pesquisador científico II

DOI:

https://doi.org/10.47878/hi.2008.v33.36238

Keywords:

leprosy, learning, human resources, in-service training, health education

Abstract

The aim of this study was to access and standardize the knowledge on leprosy of professionals at a health
institution specialized in leprosy assistance. The picture album series (PAS) was used as an educational resource. The level of knowledge was evaluated in 224 workers, before (pre-test) and after (post- test) the picture album series was utilized as the source of information about leprosy. Among the participants 37.9% worked in the administrative area, 55 % in assistance and 7.1% did not inform; 36.4% of the workers presented middle school level and 32.5% were graduated. The mean time of experience with leprosy was 13.6 (± 9.6) years. The statements in the test were related to themes about leprosy: General Aspects, Transmission, Diagnosis and Treatment. Whenresults of the pre and post-tests were confronted, there
was an increased percentage of right questions in General Aspects theme (from 63% to 81%); for Diagnosis, the right questions increased from 78% to 87%, for Transmission, from 57 % to 79,5% and for Treatment, from 48% to 76%. During the interval between presentation of the PAS and application of the post-test, 41% of the workers looked for additional information about leprosy. The percentage of right answers was above 48% in the pre-test and above 76% in the post-test, which shows intermediate initial level of knowledge. However, the level of knowledge on leprosy improved after the PAS was used. It suggests that the educative intervention facilitated acquisition of information about the disease, as well as standardized the knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1 Oliveira, MVASC. A educação popular 1 em saúde e a prática dos agentes de controle das endemias de Camaragibe: uma ciranda que acaba de começar. Revista de Atenção Primária a Saúde.2004;7(4):66-79.
2 Brasil. Ministério da Saúde. Portaria n 399/GM em 22 de fevereiro de 2006. Disponível em: http://dtr2001.saude.gov.br/sas/Portarias/Port2006/GM/GM-399.htm. Acessado em 27/05/2009.
3 Rocha CMV. Educação em saúde: breve histórico e perspectivas. In: Brasil. Ministério da Saúde. Coletânea de saúde e educação em saúde. Brasília. (DF): Ministério da Saúde; 1989.
4 Brasil. Ministério da Saúde. Diretrizes nacionais para elaboração de programas de capacitação para equipe de saúde da rede básica atuar nas ações de controle da hanseníase pela área técnica de dermatologia sanitária. Brasília (DF): Área técnica de Dermatologia Sanitária; 2000.
5 Alves VS. Educação em saúde e constituição de sujeitos: desafios ao cuidado no programa de saúde da família.[dissertação]. Bahia: Instituto de Saúde Coletiva; 2004.
6 Santos SA. Atuação do enfermeiro no controle epidemiológico da hanseníase. Rev Bras Enferm. 1992 45(2):227-30.
7 Brasil. Ministério da Saúde. Guia para o controle da Hanseníase. Brasília (DF): Secretaria de Políticas de Saúde, Departamento de Atenção Básica; 2002.
8 Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. Área de Dermatologia Sanitária. Diretrizes Nacionais para a Elaboração de Programas de Capacitação para a Equipe de saúde da rede básica atuar nas ações de controle da hanseníase. Brasília(DF): Área Técnica de Dermatologia Sanitária; 2000.
9 Brasil. Ministério da Saúde. Manual de prevenção de incapacidades. Brasília (DF): Departamento de Vigilância Epidemiológica; 2008.
10 Sobrinho RAS, Gomes EA, Mathias TAF. Hanseníase: A Importância da Integração entre Ensino e Serviço. Maringá:1º Congresso Internacional de Saúde;2005.
11 Helenel LMF, Pedrazzani ES, Martins CL, Vieira CSCA, Pereira AJ. Organização de serviços de saúde na eliminação da Hanseníase em municípios do Estado de São Paulo. Rev Bras Enferm. 2008; 61(esp): 744-52.
12 São Paulo. Secretaria da Saúde. Educação em saúde: coletânea de técnicas. São Paulo: Centro de Vigilância Epidemiológica “Prof. Alexandre Vranjac”; 2002.
13 Opromolla, DVA. Capacitação de Pessoal. Hansen. Int. 1991; 16(1/2): 1-3.
14 Fundação Paulista Contra Hanseníase. Álbum seriado/2004. São Paulo: FPCH; 2004.
15 Thiollent, MJM. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez; 1988.
16 Vasconcellos, HSRA. Pesquisa-ação em projetos de educação ambiental. In: Pedrini, AG. (Org). Educação ambiental: reflexões e práticas contemporâneas. Petrópolis: Vozes, 1998.
17 Costa MAF, Costa MFB, Lima MCA, Leite SQM. O desenho como estratégia pedagógica no ensino de ciências: o caso da biossegurança. Rev Electrônica de Enseñanza de las Ciências. 2006,5(1):184-90.
18 Claro LBL, Monnerat GL, Pessoa VLR. Redução dos índices de abandono no programa de controle da hanseníase: a experiência de um serviço de saúde no Rio de Janeiro, Brasil. Cad Saúde Pública. 1993;9(4):504-7.
19 Pazin Filho A. Características do aprendizado no adulto. Medicina, Ribeirão Preto. 2007, 4(1): 7-16.

Published

2008-11-30

How to Cite

1.
Marciano LHSC, Prado RBR, Quaggio CM da P, Nardi SMT. Pedagogic proposal to improve basic concepts on leprosy: the picture album series as a teaching resource. Hansen. Int. [Internet]. 2008 Nov. 30 [cited 2024 May 18];33(2):17-24. Available from: https://periodicos.saude.sp.gov.br/hansenologia/article/view/36238

Issue

Section

Artigos de investigação científica

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>